Στο πλαίσιο της νέας ρύθμισης για την προστασία της πρώτης κατοικίας
κατέληξε η κυβέρνηση με τους τραπεζίτες, ύστερα από την πολύωρη σύσκεψη
που είχαν σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Επικρατείας, Αλέκος Φλαμπουράρης, ο υφυπουργός Επικρατείας, Δημήτρης Λιάκος, στελέχη των νομικών υπηρεσιών των Υπουργείων Οικονομίας & Ανάπτυξης, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και οι εκπρόσωποι της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών κ. Καλαντώνης και κυρία Απαλαγάκη.
Σύμφωνα με συνεργάτες του υπουργού Επικρατείας, κ. Φλαμπουράρη η συμφωνία θα αντικαταστήσει από την 01/03/2019 το άρθρο 9 του ν.3869/10 (νόμος Κατσέλη).
Παράλληλα, όπως αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι, άμεσα θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για εισαχθεί προς ψήφιση το νέο πλαίσιο από τη Βουλή και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η επεξεργασία για τη συνολική αναθεώρηση των πλαισίων ρύθμισης των ιδιωτικών χρεών.
Νωρίτερα, στην έκθεση που δημοσιοποίησε η Κομισιόν, σημειωνόταν πως οι συζητήσεις σχετικά με την πρόταση των ελληνικών αρχών για ένα νέο πλαίσιο προστασίας της α’ κατοικίας που θα αντικαταστήσει το νόμο Κατσέλη συνεχίζονται. «Υπάρχει μεγάλος αριθμός σχεδιαστικών και τεχνικών λεπτομερειών οι οποίες πρέπει να διευθετηθούν προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το νέο πλαίσιο είναι απολύτως προσωρινό, σωστά στοχευμένο, μπορεί να είναι λειτουργικό στο άμεσο μέλλον και βελτιώνει την κουλτούρα πληρωμών. Επιπρόσθετα, το σχέδιο δράσης για τη μείωση των εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων του πλαισίου Κατσέλη έως το 2021 πρέπει να εξειδικευτεί περαιτέρω λαμβάνοντας υπόψη το νέο νομικό πλαίσιο της α’ κατοικίας και αντιμετωπίζοντας προβλήματα τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς», υπογραμμίζει η Κομισιόν.
Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση
1) Το νέο νομοθετικό πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας θα ισχύσει για ένα έτος, με εξαίρεση ανέργους και αναπήρους όπου θα εφαρμοστεί για τρία χρόνια. Το μέτρο θα αρχίσει να εφαρμόζεται με την έναρξη λειτουργίας της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας (σε περίπου δύο μήνες) για τους νέους δικαιούχους.
2) Μόνον όσοι δανειολήπτες οι οποίοι θα υπαχθούν στο νέο καθεστώς προστασίας και έχουν ετήσια εισοδήματα κάτω από τα όρια των εύλογων δαπανών διαβίωσης όπως αυτές καθορίζονται από τον κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών, θα δικαιούνται κρατικής επιδότησης των δόσεων των δανείων τους από 35%-50%. Οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης για ένα άτομο (ανάλογα και σε ποια κοινωνική ομάδα ανήκει) με βάση την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) κυμαίνονται από 537-682 ευρώ (καθαρά) το μήνα,για ζευγάρι από 906-1.1260 ευρώ(καθαρά), με ένα παιδί από 1.126-1440 ευρώ (καθαρά), με δύο παιδιά από 1347-1720 ευρώ (καθαρά) και με τρία παιδιά από 1568-2.000 ευρώ (καθαρά).
3) Δικαίωμα ένταξης στο νέο καθεστώς προστασίας, χωρίς όμως κρατική πριμοδότηση των δόσεων αποπληρωμής των δανείων, θα έχουν δανειολήπτες με εισόδημα έως 12.500 ευρώ το χρόνο για ένα άτομο, έως 21.000 για έγγαμο ζευγάρι, ενώ για κάθε παιδί θα υπάρχει προσαύξηση 5.000 ευρώ με πλαφόν τα 36.000 ευρώ..
4) Ικανοποιείται το αίτημα των τραπεζών και έτσι κανείς δανειολήπτης δεν θα μπορεί να καταφεύγει στο νέο καθεστώς προστασίας στο παρά πέντε του πλειστηριασμού του ακινήτου του,εξασφαλίζοντας τη ματαίωση του για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ετσι όσοι θα παίρνουν κατασχετήριο για το ακίνητό τους χάνουν το δικαίωμα ανακοπής της διαδικασίας πλειστηριασμού, με μια απλή αίτηση δικαστικής προστασίας όπως ίσχυε σήμερα.
5) Κανείς (είτε τράπεζα, είτε δανειολήπτης) δεν θα μπορεί να αμφισβητήσει κατά τον πλειστηριασμό του ακινήτου του, την πρώτη τιμή προσφοράς, χωρίς αυτή να συνοδεύεται από έκθεση ανεξάρτητου πιστοποιημένου εκτιμητή (διπλωματούχος μηχανικός).
6) Οι τράπεζες αποκτούν πρόσβαση στα φορολογικά στοιχεία των δανειοληπτών (Ε1,Ε9) που έχουν προσφύγει με αίτησή τους στο νόμο Κατσέλη(155.000), ώστε να τους αντικρούσουν στο ακροατήριο του δικαστηρίου με πλήρη στοιχεία όσον αφορά την εισοδηματική και περιουσιακή τους κατάσταση, επιτυγχάνοντας έτσι τον εντοπισμό και την αποβολή από το δικαστήριο των στρατηγικών κακοπληρωτών που εκτιμώνται σε 50.000. Μάλιστα, θα έχουν δυνατότητα ελέγχου με άρση του φορολογικού απορρήτου χωρίς τη συγκατάθεση του δανειολήπτη..
7) Στο νέο καθεστώς θα μπορούν να υπαχθούν μόνον, όσων δανειοληπτών, το δάνειο η τα δάνεια βρίσκονται στα τέλη του 2018 σε καθυστέρηση αποπληρωμής άνω των 90 ημερών. Επίσης, αντιθέτως με ότι ισχύει με το νόμο Κατσέλη, στο νέο πλαίσιο προστασίας θα μπορούν να υπαχθούν και δανειολήπτες που έλαβαν επιχειρηματικά δάνεια υποθηκεύοντας την πρώτη τους κατοικία.
8) Ενα από τα κριτήρια υπαγωγής θα είναι το υπόλοιπο του δανείου να μην ξεπερνά τις 130.000 (αρχική οφειλή μαζί με τους τόκους του τελευταίου εξαμήνου) και η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας τα 150.000-250.000 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των μελών ενός νοικοκυριού.
9) Παραμένει η πρόβλεψη που συμφωνήθηκε αρχικά μεταξύ τραπεζών και κυβέρνησης για «κούρεμα» του δανείου εφόσον η εμπορική αξία του ακινήτου υπερβαίνει το 120% του υπολοίπου του δανείου.
10) Οσοι προσέφυγαν με αιτήσεις τους στο νόμο Κατσέλη και η υπόθεσή τους δεν έχει ακόμη εκδικαστεί μπορούν είτε να παραμείνουν εκεί, είτε να υπαχθούν στο νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας τους.
11) Τα εισοδηματικά κριτήρια για κάθε δανειολήπτη θα επανεξετάζονται ανά τριετία και θα λαμβάνονται υπόψιν οι όποιες μεταβολές για την περαιτέρω αντιμετώπισή του από την τράπεζα.
12) Οσοι υπαχθούν στη νέα ρύθμιση θα δικαιούνται επιμήκυνση του δανείου τους μέχρι 25 έτη (ανάλογα και με την ηλικία τους) ,ενώ το επιτόκιο θα είναι το euribor του τριμήνου συν 2%. Με τα σημερινό επιτόκιο του euribor θα χρεώνονται με επιτόκιο λίγο κάτω από το 2% αντί 4%-5% που είχαν συμφωνήσει οι περισσότεροι με τη δανειακή σύμβαση που υπέγραψαν στο παρελθόν με τις τράπεζες.
13) Οσοι δανειολήπτες πληρούν τις προϋποθέσεις της νέας ρύθμισης δεν θα κινδυνεύσουν με πλειστηριασμό της πρώτης κατοικίας τους στο μεσοδιάστημα των δύο περίπου μηνών πριν μπει σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων.
14) Οσες από τις εκκρεμείς αιτήσεις δανειοληπτών του Ν. Κατσέλη έχουν πάρει δικάσιμο, θα μπορούν να εξεταστούν και από τις τράπεζες με βάση τα κριτήρια του Ν. Κατσέλη ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να αποσυμφορηθούν τα δικαστήρια..Αγνωστο παραμένει τι θα γίνει για περίπου 20.000 εκκρεμείς αιτήσεις υπαγωγής στο Ν.Κατσέλη που δεν έχουν πάρει δικάσιμο.
15) Οσοι δανειολήπτες απορριφθούν από το Ν.Κατσέλη για τυπικούς λόγους (π.χ επαγγελματίες που δεν προβλέπεται) μπορούν να υποβάλλουν αίτηση υπαγωγής στο νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας.
16)Η κρατική επιδότηση σε δόσεις δανείων θα πιστώνεται στο λογαριασμό εξόφλησης δανείου που διατηρεί σε μια τράπεζα ο δικαιούχος δανειολήπτης.
17) Οσοι δανειολήπτες δεν καταβάλλουν τις δόσεις δανείου που θα προσδιοριστούν από την τράπεζα για ένα 9μηνο (συνεχόμενο η διακεκομμένο) θα χάνουν τη ρύθμιση προστασίας της πρώτης κατοικίας τους.
18) Όσοι δανειολήπτες απορριφθούν από τη ρύθμιση, θα μπορούν να προσφύγουν στα δικαστήρια, καταβάλλοντας όμως το 30% των δόσεων και χωρίς ωστόσο να έχουν προστασία για την α’ κατοικία τους, έως την ημερομηνία εκδίκασης της υπόθεσης.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός Επικρατείας, Αλέκος Φλαμπουράρης, ο υφυπουργός Επικρατείας, Δημήτρης Λιάκος, στελέχη των νομικών υπηρεσιών των Υπουργείων Οικονομίας & Ανάπτυξης, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και οι εκπρόσωποι της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών κ. Καλαντώνης και κυρία Απαλαγάκη.
Σύμφωνα με συνεργάτες του υπουργού Επικρατείας, κ. Φλαμπουράρη η συμφωνία θα αντικαταστήσει από την 01/03/2019 το άρθρο 9 του ν.3869/10 (νόμος Κατσέλη).
Παράλληλα, όπως αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι, άμεσα θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για εισαχθεί προς ψήφιση το νέο πλαίσιο από τη Βουλή και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η επεξεργασία για τη συνολική αναθεώρηση των πλαισίων ρύθμισης των ιδιωτικών χρεών.
Νωρίτερα, στην έκθεση που δημοσιοποίησε η Κομισιόν, σημειωνόταν πως οι συζητήσεις σχετικά με την πρόταση των ελληνικών αρχών για ένα νέο πλαίσιο προστασίας της α’ κατοικίας που θα αντικαταστήσει το νόμο Κατσέλη συνεχίζονται. «Υπάρχει μεγάλος αριθμός σχεδιαστικών και τεχνικών λεπτομερειών οι οποίες πρέπει να διευθετηθούν προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το νέο πλαίσιο είναι απολύτως προσωρινό, σωστά στοχευμένο, μπορεί να είναι λειτουργικό στο άμεσο μέλλον και βελτιώνει την κουλτούρα πληρωμών. Επιπρόσθετα, το σχέδιο δράσης για τη μείωση των εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων του πλαισίου Κατσέλη έως το 2021 πρέπει να εξειδικευτεί περαιτέρω λαμβάνοντας υπόψη το νέο νομικό πλαίσιο της α’ κατοικίας και αντιμετωπίζοντας προβλήματα τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς», υπογραμμίζει η Κομισιόν.
Τι προβλέπει η νέα ρύθμιση
1) Το νέο νομοθετικό πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας θα ισχύσει για ένα έτος, με εξαίρεση ανέργους και αναπήρους όπου θα εφαρμοστεί για τρία χρόνια. Το μέτρο θα αρχίσει να εφαρμόζεται με την έναρξη λειτουργίας της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας (σε περίπου δύο μήνες) για τους νέους δικαιούχους.
2) Μόνον όσοι δανειολήπτες οι οποίοι θα υπαχθούν στο νέο καθεστώς προστασίας και έχουν ετήσια εισοδήματα κάτω από τα όρια των εύλογων δαπανών διαβίωσης όπως αυτές καθορίζονται από τον κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών, θα δικαιούνται κρατικής επιδότησης των δόσεων των δανείων τους από 35%-50%. Οι εύλογες δαπάνες διαβίωσης για ένα άτομο (ανάλογα και σε ποια κοινωνική ομάδα ανήκει) με βάση την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ) κυμαίνονται από 537-682 ευρώ (καθαρά) το μήνα,για ζευγάρι από 906-1.1260 ευρώ(καθαρά), με ένα παιδί από 1.126-1440 ευρώ (καθαρά), με δύο παιδιά από 1347-1720 ευρώ (καθαρά) και με τρία παιδιά από 1568-2.000 ευρώ (καθαρά).
3) Δικαίωμα ένταξης στο νέο καθεστώς προστασίας, χωρίς όμως κρατική πριμοδότηση των δόσεων αποπληρωμής των δανείων, θα έχουν δανειολήπτες με εισόδημα έως 12.500 ευρώ το χρόνο για ένα άτομο, έως 21.000 για έγγαμο ζευγάρι, ενώ για κάθε παιδί θα υπάρχει προσαύξηση 5.000 ευρώ με πλαφόν τα 36.000 ευρώ..
4) Ικανοποιείται το αίτημα των τραπεζών και έτσι κανείς δανειολήπτης δεν θα μπορεί να καταφεύγει στο νέο καθεστώς προστασίας στο παρά πέντε του πλειστηριασμού του ακινήτου του,εξασφαλίζοντας τη ματαίωση του για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ετσι όσοι θα παίρνουν κατασχετήριο για το ακίνητό τους χάνουν το δικαίωμα ανακοπής της διαδικασίας πλειστηριασμού, με μια απλή αίτηση δικαστικής προστασίας όπως ίσχυε σήμερα.
5) Κανείς (είτε τράπεζα, είτε δανειολήπτης) δεν θα μπορεί να αμφισβητήσει κατά τον πλειστηριασμό του ακινήτου του, την πρώτη τιμή προσφοράς, χωρίς αυτή να συνοδεύεται από έκθεση ανεξάρτητου πιστοποιημένου εκτιμητή (διπλωματούχος μηχανικός).
6) Οι τράπεζες αποκτούν πρόσβαση στα φορολογικά στοιχεία των δανειοληπτών (Ε1,Ε9) που έχουν προσφύγει με αίτησή τους στο νόμο Κατσέλη(155.000), ώστε να τους αντικρούσουν στο ακροατήριο του δικαστηρίου με πλήρη στοιχεία όσον αφορά την εισοδηματική και περιουσιακή τους κατάσταση, επιτυγχάνοντας έτσι τον εντοπισμό και την αποβολή από το δικαστήριο των στρατηγικών κακοπληρωτών που εκτιμώνται σε 50.000. Μάλιστα, θα έχουν δυνατότητα ελέγχου με άρση του φορολογικού απορρήτου χωρίς τη συγκατάθεση του δανειολήπτη..
7) Στο νέο καθεστώς θα μπορούν να υπαχθούν μόνον, όσων δανειοληπτών, το δάνειο η τα δάνεια βρίσκονται στα τέλη του 2018 σε καθυστέρηση αποπληρωμής άνω των 90 ημερών. Επίσης, αντιθέτως με ότι ισχύει με το νόμο Κατσέλη, στο νέο πλαίσιο προστασίας θα μπορούν να υπαχθούν και δανειολήπτες που έλαβαν επιχειρηματικά δάνεια υποθηκεύοντας την πρώτη τους κατοικία.
8) Ενα από τα κριτήρια υπαγωγής θα είναι το υπόλοιπο του δανείου να μην ξεπερνά τις 130.000 (αρχική οφειλή μαζί με τους τόκους του τελευταίου εξαμήνου) και η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας τα 150.000-250.000 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των μελών ενός νοικοκυριού.
9) Παραμένει η πρόβλεψη που συμφωνήθηκε αρχικά μεταξύ τραπεζών και κυβέρνησης για «κούρεμα» του δανείου εφόσον η εμπορική αξία του ακινήτου υπερβαίνει το 120% του υπολοίπου του δανείου.
10) Οσοι προσέφυγαν με αιτήσεις τους στο νόμο Κατσέλη και η υπόθεσή τους δεν έχει ακόμη εκδικαστεί μπορούν είτε να παραμείνουν εκεί, είτε να υπαχθούν στο νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας τους.
11) Τα εισοδηματικά κριτήρια για κάθε δανειολήπτη θα επανεξετάζονται ανά τριετία και θα λαμβάνονται υπόψιν οι όποιες μεταβολές για την περαιτέρω αντιμετώπισή του από την τράπεζα.
12) Οσοι υπαχθούν στη νέα ρύθμιση θα δικαιούνται επιμήκυνση του δανείου τους μέχρι 25 έτη (ανάλογα και με την ηλικία τους) ,ενώ το επιτόκιο θα είναι το euribor του τριμήνου συν 2%. Με τα σημερινό επιτόκιο του euribor θα χρεώνονται με επιτόκιο λίγο κάτω από το 2% αντί 4%-5% που είχαν συμφωνήσει οι περισσότεροι με τη δανειακή σύμβαση που υπέγραψαν στο παρελθόν με τις τράπεζες.
13) Οσοι δανειολήπτες πληρούν τις προϋποθέσεις της νέας ρύθμισης δεν θα κινδυνεύσουν με πλειστηριασμό της πρώτης κατοικίας τους στο μεσοδιάστημα των δύο περίπου μηνών πριν μπει σε λειτουργία η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων.
14) Οσες από τις εκκρεμείς αιτήσεις δανειοληπτών του Ν. Κατσέλη έχουν πάρει δικάσιμο, θα μπορούν να εξεταστούν και από τις τράπεζες με βάση τα κριτήρια του Ν. Κατσέλη ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες και να αποσυμφορηθούν τα δικαστήρια..Αγνωστο παραμένει τι θα γίνει για περίπου 20.000 εκκρεμείς αιτήσεις υπαγωγής στο Ν.Κατσέλη που δεν έχουν πάρει δικάσιμο.
15) Οσοι δανειολήπτες απορριφθούν από το Ν.Κατσέλη για τυπικούς λόγους (π.χ επαγγελματίες που δεν προβλέπεται) μπορούν να υποβάλλουν αίτηση υπαγωγής στο νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας.
16)Η κρατική επιδότηση σε δόσεις δανείων θα πιστώνεται στο λογαριασμό εξόφλησης δανείου που διατηρεί σε μια τράπεζα ο δικαιούχος δανειολήπτης.
17) Οσοι δανειολήπτες δεν καταβάλλουν τις δόσεις δανείου που θα προσδιοριστούν από την τράπεζα για ένα 9μηνο (συνεχόμενο η διακεκομμένο) θα χάνουν τη ρύθμιση προστασίας της πρώτης κατοικίας τους.
18) Όσοι δανειολήπτες απορριφθούν από τη ρύθμιση, θα μπορούν να προσφύγουν στα δικαστήρια, καταβάλλοντας όμως το 30% των δόσεων και χωρίς ωστόσο να έχουν προστασία για την α’ κατοικία τους, έως την ημερομηνία εκδίκασης της υπόθεσης.
Πηγη: newspost.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου