Δεν έχει τέλος η ξεφτίλα στην οποία μας οδηγούν καθημερινά οι κάφροι που κρατούν την εξουσία (για πόσο ακόμη;) στα χέρια τους.
Η Bank of America - Merrill Lynch κάνει επίσης λόγο για ένα νέο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας από την ΕΕ, το ΔΝΤ και την ΕΚΤ -το οποίο θα πρέπει να έχει συμφωνηθεί και να αρχίσει να εφαρμόζεται μέχρι το Φεβρουάριο ή το αργότερο το Μάρτιο- αλλά και για αναδιάρθρωση χρέους στη διάρκεια του νέου αυτού προγράμματος, η οποία θα περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο απώλειες για τους επίσημους (σε αντιδιαστολή με τους ιδιώτες) πιστωτές της χώρας.
Όλα αυτά, υποθέτοντας ότι στο μεταξύ δεν θα έχει επιδεινωθεί περαιτέρω η κρίση στην Ευρωζώνη. Πρόκειται πράγματι για ένα «πολύ μικρό» παράθυρο ευκαιρίας, τονίζει η έκθεση, το οποίο ωστόσο αξίζει κανείς να εξεταστεί.
Η επόμενη δόση του δανείου
Η Ελλάδα πιθανότατα θα λάβει τα 8 δισ. ευρώ της επόμενης δόσης του δανείου, εκτιμά η BofA-ML, που τονίζει ωστόσο ότι η πέμπτη αξιολόγηση της Ελλάδας έχει καθυστερήσει πολύ και ότι τα χρονικά περιθώρια στενεύουν ανησυχητικά. Σε αντίθετη περίπτωση, αν η δόση δεν εκταμιευθεί έως τις 19 Δεκεμβρίου, η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της και θα μπορούσε να οδηγηθεί σε άτακτη χρεοκοπία.
Πάντως τα μέτρα που απαιτούνταν για την εκταμίευση της δόσης έχουν ήδη εγκριθεί από το ελληνικό κοινοβούλιο και η κυβέρνηση Παπαδήμου επιτυγχάνει προς το παρόν πολιτική σταθερότητα.
Το PSI
Έχουμε υπάρξει επικριτικοί για το πρόγραμμα οικειοθελούς ανταλλαγής ελληνικού χρέους (PSI) σχολιάζουν επίσης οι αναλυτές του οίκου. Η βασική ένσταση ήταν ότι το πρόγραμμα θα αποδειχθεί ανεπαρκές ως προς το στόχο της βιωσιμότητας του χρέους. Η μέχρι στιγμής έλλειψη συμφωνίας για το PSI και η αύξηση του ύψους του haircut που τέθηκε ως στόχος τον Οκτώβριο, επιβεβαιώνουν αυτή την εκτίμηση, σημειώνει η έκθεση, που υπογραμμίζει ότι ακόμα και αν όλα πάνε καλά, το PSI δεν θα καταφέρει παρά μόνο να μειώσει τον λόγο του ελληνικού χρέους προς το ΑΕΠ στο επίπεδο του 120% έως το 2020.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη BofA-ML, είναι εφικτό να βρεθεί μία φόρμουλα που θα κερδίζει χρόνο για την Ελλάδα, αλλά και να δίνει επαρκή κίνητρα συμμετοχής στους ιδιώτες πιστωτές, ειδικά για τα ομόλογα μεγαλύτερης διάρκειας που αντιμετωπίζουν υψηλότερο κίνδυνο ενός νέου haircut στο μέλλον. Οι συζητήσεις αυτές βρίσκονται σε εξέλιξη και θα πρέπει να οριστικοποιηθούν έως το τέλος του έτους, ώστε η ανταλλαγή χρέους να πραγματοποιηθεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου. Το ποσοστό συμμετοχή των ιδιωτών πιστωτών θα είναι πιθανότατα μικρότερο του 90%, εκτιμά η έκθεση, αλλά αρκετά υψηλό ώστε το PSI να «προχωρήσει».
Οι πρόωρες εκλογές
Οποιος γουστάρει κάνει παρέμβαση με το έτσι θέλω στα εσωτερικά μας ζητήματα, κάνοντας και νουθεσίες για να μην πω οτι δείχνουν ευθέως τι επιθυμούν τα αφεντικά τους.
Το ΔΝΤ μας λέει τι να κάνουμε, η ΕΚΤ μας λέει τι να κάνουμε, το Γιούρο Γκρούπ μας λέει τι να κάνουμε, η ΕΕ μας λέει τι να κάνουμε, η Μέρκελ, ο Σαρκοζί, οι πιστωτές, οι αγορές....και τώρα έχουμε και τα πιστωτικά ιδρύματα, τις τράπεζες δηλαδή.
Το τελευταίο παράδειγμα μιας τέτοιας παρέμβασης μας έρχεται απο Εσπερία μεριά και το όνομα αυτής Bank of America - Merrill Lynch.
Απο το capital.gr λοιπόν μαθαίνουμε οτι σε έκθεση της συγκεκριμένης τράπεζας, σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στην Ελλάδα, αναφέρει οτι υπάρχει ένα «πολύ μικρό» παράθυρο ευκαιρίας στο οποίο οι αγορές είτε δεν έχουν εστιάσει ακόμα, είτε πιστεύουν ότι μπορεί πολύ σύντομα να κλείσει και να έχει την ίδια τύχη με άλλες χαμένες ευκαιρίες στην διάρκεια αυτής της κρίσης.
Επιπλέον, ακόμα και το ίδιο το πολιτικό κατεστημένο στην Ελλάδα, το οποίο βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο, ενδέχεται να το αγνοεί, σημειώνει η έκθεση, προσθέτοντας πως σε κάθε περίπτωση η κρίση έχει διαχυθεί εκτός Ελλάδος και πως αν τα αρνητικά νέα από την Ελλάδα επηρεάζουν ακόμα τις αγορές -όπως συνέβη με τη μεταβλητότητα που προκάλεσε η ανακοίνωση και εν συνεχεία η ανάκληση του δημοψηφίσματος- το ίδιο μπορεί να συμβεί και με τα θετικά νέα, ειδικά αν αποτελέσουν έκπληξη.
Για να αξιοποιηθεί αυτό το «παράθυρο ευκαιρίας», σχολιάζει η BofA-ML, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μία σειρά από εξελίξεις: η Ελλάδα να λάβει την επόμενη δόση του δανείου πριν τα μέσα Δεκεμβρίου, οι λεπτομέρειες του PSI να οριστικοποιηθούν και να επιτευχθεί υψηλό ποσοστό συμμετοχής ιδιωτών έως το τέλος Ιανουαρίου και οι εκλογές της 19ης Φεβρουαρίου (ενδεικτική ημερομηνία, όπως αναφέρει η έκθεση) να οδηγήσουν σε μία ισχυρή κυβέρνηση, κατά πάσα πιθανότητα κυβέρνηση συνασπισμού, η οποία θα αρχίσει να εφαρμόζει τις επείγουσες μεταρρυθμίσεις με ικανοποιητικό ρυθμό. Παράλληλα η Ελλάδα θα πρέπει να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα εντός του 2012 το οποίο θα πρέπει να αυξάνει έως το 2014.
Η Bank of America - Merrill Lynch κάνει επίσης λόγο για ένα νέο πρόγραμμα στήριξης της Ελλάδας από την ΕΕ, το ΔΝΤ και την ΕΚΤ -το οποίο θα πρέπει να έχει συμφωνηθεί και να αρχίσει να εφαρμόζεται μέχρι το Φεβρουάριο ή το αργότερο το Μάρτιο- αλλά και για αναδιάρθρωση χρέους στη διάρκεια του νέου αυτού προγράμματος, η οποία θα περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο απώλειες για τους επίσημους (σε αντιδιαστολή με τους ιδιώτες) πιστωτές της χώρας.
Όλα αυτά, υποθέτοντας ότι στο μεταξύ δεν θα έχει επιδεινωθεί περαιτέρω η κρίση στην Ευρωζώνη. Πρόκειται πράγματι για ένα «πολύ μικρό» παράθυρο ευκαιρίας, τονίζει η έκθεση, το οποίο ωστόσο αξίζει κανείς να εξεταστεί.
Η επόμενη δόση του δανείου
Η Ελλάδα πιθανότατα θα λάβει τα 8 δισ. ευρώ της επόμενης δόσης του δανείου, εκτιμά η BofA-ML, που τονίζει ωστόσο ότι η πέμπτη αξιολόγηση της Ελλάδας έχει καθυστερήσει πολύ και ότι τα χρονικά περιθώρια στενεύουν ανησυχητικά. Σε αντίθετη περίπτωση, αν η δόση δεν εκταμιευθεί έως τις 19 Δεκεμβρίου, η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της και θα μπορούσε να οδηγηθεί σε άτακτη χρεοκοπία.
Πάντως τα μέτρα που απαιτούνταν για την εκταμίευση της δόσης έχουν ήδη εγκριθεί από το ελληνικό κοινοβούλιο και η κυβέρνηση Παπαδήμου επιτυγχάνει προς το παρόν πολιτική σταθερότητα.
Το PSI
Έχουμε υπάρξει επικριτικοί για το πρόγραμμα οικειοθελούς ανταλλαγής ελληνικού χρέους (PSI) σχολιάζουν επίσης οι αναλυτές του οίκου. Η βασική ένσταση ήταν ότι το πρόγραμμα θα αποδειχθεί ανεπαρκές ως προς το στόχο της βιωσιμότητας του χρέους. Η μέχρι στιγμής έλλειψη συμφωνίας για το PSI και η αύξηση του ύψους του haircut που τέθηκε ως στόχος τον Οκτώβριο, επιβεβαιώνουν αυτή την εκτίμηση, σημειώνει η έκθεση, που υπογραμμίζει ότι ακόμα και αν όλα πάνε καλά, το PSI δεν θα καταφέρει παρά μόνο να μειώσει τον λόγο του ελληνικού χρέους προς το ΑΕΠ στο επίπεδο του 120% έως το 2020.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη BofA-ML, είναι εφικτό να βρεθεί μία φόρμουλα που θα κερδίζει χρόνο για την Ελλάδα, αλλά και να δίνει επαρκή κίνητρα συμμετοχής στους ιδιώτες πιστωτές, ειδικά για τα ομόλογα μεγαλύτερης διάρκειας που αντιμετωπίζουν υψηλότερο κίνδυνο ενός νέου haircut στο μέλλον. Οι συζητήσεις αυτές βρίσκονται σε εξέλιξη και θα πρέπει να οριστικοποιηθούν έως το τέλος του έτους, ώστε η ανταλλαγή χρέους να πραγματοποιηθεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου. Το ποσοστό συμμετοχή των ιδιωτών πιστωτών θα είναι πιθανότατα μικρότερο του 90%, εκτιμά η έκθεση, αλλά αρκετά υψηλό ώστε το PSI να «προχωρήσει».
Οι πρόωρες εκλογές
Πρόωρες εκλογές έχουν προγραμματιστεί για τις 19 Φεβρουαρίου, αν και αυτή η ημερομηνία θα μπορούσε να μετατεθεί για αργότερα, ανάλογα με το πώς εξελίσσεται η εφαρμογή των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της 26ης Οκτωβρίου, σχολιάζει η Bofa-ML. Και εκφράζει την εκτίμηση ότι οι πρόωρες αυτές εκλογές μπορεί να εξελιχθούν σε αρνητικό παράγοντα. Πρόσφατες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι κανένα κόμμα δεν θα είναι σε θέση να σχηματίσει αυτοδύναμη κυβέρνηση, κάτι που μπορεί να επιτείνει την πολιτική αστάθεια.
Αν μάλιστα οι συζητήσεις για σχηματισμό κυβέρνησης συνασπισμού αποτύχουν, είναι πιθανή η διεξαγωγή νέων εκλογών, με επακόλουθο την καθυστέρηση στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση των κινδύνων για το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Από την άλλη πλευρά, αν οι συζητήσεις επιτύχουν θα σχηματιστεί μία νέα κυβέρνηση συνασπισμού, που σύμφωνα με δημοσκοπήσεις είναι κάτι που και το εκλογικό σώμα προτιμά. Αν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα της διεξαγωγής πρόωρων εκλογών είναι ο σχηματισμός μίας νέας κυβέρνησης συνασπισμού, τότε οι εκλογές ουσιαστικά δεν είναι απαραίτητες, η διεξαγωγή τους όμως αποτέλεσε βασική προϋπόθεση για τη συμμετοχή της Νέας Δημοκρατίας στο σημερινό κυβερνητικό σχήμα, σημειώνει η Bof-ML.
Νέο πρόγραμμα στήριξης
Ένα από τα βασικά καθήκοντα της κυβέρνησης Παπαδήμου είναι να διαπραγματευτεί με την Τρόικα ένα νέο πρόγραμμα για την Ελλάδα, σχολιάζει η έκθεση. Αυτό έχει ήδη καθυστερήσει πολύ, σημειώνουν οι αναλυτές της BofA-ML, καθώς α) θα επιτρέψει την αναθεώρηση του μακροοικονομικού πλαισίου, του μεγέθους και του χρονοδιαγράμματος των εκταμιεύσεων, β) θα περιλαμβάνει το νέο πακέτο ενίσχυσης της Ευρωζώνης, γ) θα αντικαταστήσει την stand-by συμφωνία με το ΔΝΤ με ένα πιο εκτεταμένο πρόγραμμα που θα προσφέρει δάνεια μεγαλύτερης διάρκειας και θα είναι πιο κατάλληλο σε σχέση με τα δομικά προβλήματα της Ελλάδας και δ) θα επεκτείνει τη διάρκεια του προγράμματος έως το 2014.
Οι διαπραγματεύσεις για το νέο πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσουν αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η Πέμπτη αξιολόγηση της Ελλάδας και να ολοκληρωθούν λίγο πριν ή αμέσως μετά τις εκλογές, ενώ η εφαρμογή του θα ξεκινήσει αμέσως μετά.
Πρωτογενές πλεόνασμα και νέα αναδιάρθρωση
Εκεί που τα πράγματα πραγματικά δυσκολεύουν, είναι στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, σχολιάζει μεταξύ άλλων η BofA-ML. Ο προϋπολογισμός του 2012 προβλέπει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, όμως η Ελλάδα μέχρι στιγμής δεν επιτυγχάνει τους στόχους του προγράμματος, κάτι που εν μέρει οφείλεται αφενός στη χειρότερη των εκτιμήσεων εξέλιξη του ρυθμού ανάπτυξης και στις επί τα χείρω στατιστικές αναθεωρήσεις, αφετέρου στις αλλεπάλληλες αποτυχίες μείωσης των δαπανών και στις καθυστερήσεις εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων.
Για την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα το 2012 απαιτείται πλήρης εφαρμογή των μέτρων και των δομικών μεταρρυθμίσεων που έχουν εγκριθεί, αλλά και σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας εντός του 2012. Επιπλέον, η Ελλάδα θα πρέπει όχι μόνο να αυξάνει το πρωτογενές της πλεόνασμα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, αλλά και να το διατηρήσει σε πολύ υψηλά επίπεδα για τις επόμενες δύο δεκαετίες, προκειμένου να μειώσει οριστικά τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ σε επίπεδα κάτω του 60%.
Αν όμως η Ελλάδα καταφέρει να «γυρίσει» τον προϋπολογισμό της σε πλεονασματικό, τότε αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία αναδιάρθρωση χρέους, στο πλαίσιο του νέου προγράμματος στήριξης, η οποία θα περιλαμβάνει «συγχώρεση» χρέους από επίσημους πιστωτές της. Υποθέτοντας ότι η Ελλάδα θα εφαρμόσει το νέο πρόγραμμα, η Τρόικα θα έχει δύο επιλογές έως το 2014. Η πρώτη θα είναι να προχωρήσει σε τουλάχιστον δύο νέα προγράμματα στήριξης της Ελλάδας, κάτι που υποδηλώνει παροχή επιπλέον χρηματοοικονομικής βοήθειας αλλά και συνεχιζόμενη αβεβαιότητα και νευρικότητα των αγορών απέναντι στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα. Η δεύτερη θα είναι να αναδιαρθρώσει το ελληνικό χρέος, με τρόπο που οι απώλειες είτε θα μοιράζονται μεταξύ ιδιωτών (πέραν όσων προβλέπονται σήμερα για το PSI) και μη-ιδιωτών πιστωτών, είτε θα τις επωμιστούν μόνο οι δεύτεροι, αν οι ανησυχίες για διάχυση της κρίσης διατηρηθούν.
Αν μάλιστα οι συζητήσεις για σχηματισμό κυβέρνησης συνασπισμού αποτύχουν, είναι πιθανή η διεξαγωγή νέων εκλογών, με επακόλουθο την καθυστέρηση στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και την ενίσχυση των κινδύνων για το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Από την άλλη πλευρά, αν οι συζητήσεις επιτύχουν θα σχηματιστεί μία νέα κυβέρνηση συνασπισμού, που σύμφωνα με δημοσκοπήσεις είναι κάτι που και το εκλογικό σώμα προτιμά. Αν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα της διεξαγωγής πρόωρων εκλογών είναι ο σχηματισμός μίας νέας κυβέρνησης συνασπισμού, τότε οι εκλογές ουσιαστικά δεν είναι απαραίτητες, η διεξαγωγή τους όμως αποτέλεσε βασική προϋπόθεση για τη συμμετοχή της Νέας Δημοκρατίας στο σημερινό κυβερνητικό σχήμα, σημειώνει η Bof-ML.
Νέο πρόγραμμα στήριξης
Ένα από τα βασικά καθήκοντα της κυβέρνησης Παπαδήμου είναι να διαπραγματευτεί με την Τρόικα ένα νέο πρόγραμμα για την Ελλάδα, σχολιάζει η έκθεση. Αυτό έχει ήδη καθυστερήσει πολύ, σημειώνουν οι αναλυτές της BofA-ML, καθώς α) θα επιτρέψει την αναθεώρηση του μακροοικονομικού πλαισίου, του μεγέθους και του χρονοδιαγράμματος των εκταμιεύσεων, β) θα περιλαμβάνει το νέο πακέτο ενίσχυσης της Ευρωζώνης, γ) θα αντικαταστήσει την stand-by συμφωνία με το ΔΝΤ με ένα πιο εκτεταμένο πρόγραμμα που θα προσφέρει δάνεια μεγαλύτερης διάρκειας και θα είναι πιο κατάλληλο σε σχέση με τα δομικά προβλήματα της Ελλάδας και δ) θα επεκτείνει τη διάρκεια του προγράμματος έως το 2014.
Οι διαπραγματεύσεις για το νέο πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσουν αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η Πέμπτη αξιολόγηση της Ελλάδας και να ολοκληρωθούν λίγο πριν ή αμέσως μετά τις εκλογές, ενώ η εφαρμογή του θα ξεκινήσει αμέσως μετά.
Πρωτογενές πλεόνασμα και νέα αναδιάρθρωση
Εκεί που τα πράγματα πραγματικά δυσκολεύουν, είναι στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, σχολιάζει μεταξύ άλλων η BofA-ML. Ο προϋπολογισμός του 2012 προβλέπει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος, όμως η Ελλάδα μέχρι στιγμής δεν επιτυγχάνει τους στόχους του προγράμματος, κάτι που εν μέρει οφείλεται αφενός στη χειρότερη των εκτιμήσεων εξέλιξη του ρυθμού ανάπτυξης και στις επί τα χείρω στατιστικές αναθεωρήσεις, αφετέρου στις αλλεπάλληλες αποτυχίες μείωσης των δαπανών και στις καθυστερήσεις εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων.
Για την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα το 2012 απαιτείται πλήρης εφαρμογή των μέτρων και των δομικών μεταρρυθμίσεων που έχουν εγκριθεί, αλλά και σταδιακή ανάκαμψη της οικονομίας εντός του 2012. Επιπλέον, η Ελλάδα θα πρέπει όχι μόνο να αυξάνει το πρωτογενές της πλεόνασμα σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, αλλά και να το διατηρήσει σε πολύ υψηλά επίπεδα για τις επόμενες δύο δεκαετίες, προκειμένου να μειώσει οριστικά τον λόγο χρέους προς ΑΕΠ σε επίπεδα κάτω του 60%.
Αν όμως η Ελλάδα καταφέρει να «γυρίσει» τον προϋπολογισμό της σε πλεονασματικό, τότε αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία αναδιάρθρωση χρέους, στο πλαίσιο του νέου προγράμματος στήριξης, η οποία θα περιλαμβάνει «συγχώρεση» χρέους από επίσημους πιστωτές της. Υποθέτοντας ότι η Ελλάδα θα εφαρμόσει το νέο πρόγραμμα, η Τρόικα θα έχει δύο επιλογές έως το 2014. Η πρώτη θα είναι να προχωρήσει σε τουλάχιστον δύο νέα προγράμματα στήριξης της Ελλάδας, κάτι που υποδηλώνει παροχή επιπλέον χρηματοοικονομικής βοήθειας αλλά και συνεχιζόμενη αβεβαιότητα και νευρικότητα των αγορών απέναντι στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα. Η δεύτερη θα είναι να αναδιαρθρώσει το ελληνικό χρέος, με τρόπο που οι απώλειες είτε θα μοιράζονται μεταξύ ιδιωτών (πέραν όσων προβλέπονται σήμερα για το PSI) και μη-ιδιωτών πιστωτών, είτε θα τις επωμιστούν μόνο οι δεύτεροι, αν οι ανησυχίες για διάχυση της κρίσης διατηρηθούν.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου