Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ - Το Ελληνικό χρέος θα μπορούσε να "χτυπήσει" το 160 % το 2020 - έκθεση του ΔΝΤ / ΕΚΤ / Ευρωπαϊκή επιτροπή

Ένας διαδηλωτής κρατώντας την ελληνική σημαία φωνάζει συνθήματα κατά τη διάρκεια ενός αγώνα κατά της λιτότητας μπροστά από το κοινοβούλιο στην Αθήνα 18 του Φεβρουαρίου 2012. REUTERS / Γιώργος Karahalis Μετάφραση απο τον petrosdiver
(Reuters) - Η Ελλάδα θα χρειαστεί πρόσθετη ελάφρυνση, εάν θέλει να μειώσει τα χρέη της στο 120% του ΑΕΠ μέχρι το 2020 και αν δεν ακολουθήσει τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και άλλα μέτρα, το χρέος της θα μπορούσε να χτυπήσει  το160% μέχρι το 2020, δείχνει μια εμπιστευτική ανάλυση που διενεργήθηκε από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή .

Το βασικό σενάριο της 9-σέλιδης έκθεσης , που κατέχει αποκλειστικά το Reuters, είναι ότι η Ελλάδα θα μειώσει τα χρέη της στο 129% του ΑΕΠ μέχρι το 2020, πολύ πάνω από το στόχο του 120%.

"Τα αποτελέσματα δείχνουν την ανάγκη για πρόσθετη ελάφρυνση του χρέους από κρατικό ή ιδιωτικό τομέα για να φέρει την πορεία του δημοσίου χρέους κάτω," αναφέρει η έκθεση, η οποία συζητήθηκε από τους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης κατά τη διάρκεια συνεδρίασης στις Βρυξέλλες τη Δευτέρα για να αποφασίσει σχετικά με ένα δεύτερο πρόγραμμα χρηματοδότησης για την Ελλάδα.

"Υπάρχει μια θεμελιώδης ένταση μεταξύ των στόχων του προγράμματος για τη μείωση του χρέους και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, ότι η εσωτερική υποτίμηση που απαιτείται για την αποκατάσταση της ανταγωνιστικότητας στην Ελλάδα αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε υψηλότερο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ στο άμεσο μέλλον», λέει η έκθεση, με ημερομηνία 15, Φεβρουαρίου .

"Σε αυτό το πλαίσιο, ένα σενάριο που προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία περιλαμβάνει εσωτερική υποτίμηση μέσω της βαθύτερης ύφεσης (λόγω της συνεχιζόμενης καθυστέρησης με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και με τη δημοσιονομική πολιτική και την εφαρμογή της ιδιωτικοποίησης).

"Αυτό θα οδηγούσε το χρέος σε πολύ υψηλότερη  τροχιά, φθάνοντας και το160% του ΑΕΠ το 2020. Με δεδομένους τους κινδύνους, το ελληνικό πρόγραμμα  παραμείνει  επιρρεπή στα ατυχήματα, με εκρεμεί ερωτήματα σχετικά με τη βιωσιμότητά του», είπε.

Η ανάλυση προειδοποίησε ότι η Ελλάδα μπορεί να μην είναι σε θέση να εφαρμόσει όλες τις απαραίτητες αλλαγές αρκετά γρήγορα.

"Οι ελληνικές αρχές μπορεί να μην είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και προσαρμογές της πολιτικής στο ρυθμό οραματίστηκε το σενάριο αναφοράς", ανέφερε.

"Η πορεία του χρέους είναι εξαιρετικά ευαίσθητη σε καθυστερήσεις του προγράμματος, γεγονός που υποδηλώνει ότι το πρόγραμμα θα μπορούσε να είναι επιρρεπή σε ατυχήματα, και θέτει υπο αμφισβήτηση την βιωσιμότητα", ανέφερε.

 Ο ρόλος του δημόσιου τομέα.

Η έκθεση ανέφερε ότι το χρέος θα μπορούσε να μειωθεί στο 120% από το 129%, μέσω της αναδιάρθρωσης των τόκων επί  των Ελληνικών ομολόγων, τα οποία θα "κουρευτούν" 1,5 ποσοστιαίες μονάδες από το τελικό αποτέλεσμα.

Ένα επιπλέον 1,5 τοις εκατό θα μπορούσε να προέρχεται από μείωση των επιτοκίων για τα διμερή δάνεια της ευρωζώνης με την Αθήνα απο το πρώτο προγράμματος διάσωσης και 3,5 ποσοστιαίες μονάδες θα μπορούσε να βρεθεί από την αναδιάρθρωση των χαρτοφυλακίων των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν οι τράπεζες της ευρωζώνης στα επενδυτικά τους χαρτοφυλάκια.

Η μεγαλύτερη συμβολή στη μείωση του χρέους, ωστόσο, θα μπορούσε να προέλθει από τα κέρδη που θα φέρουν  στη ΕΚΤ τα ελληνικά ομόλογα, τα οποία η κεντρική τράπεζα αγόρασε στο πλαίσιο ενός προγράμματος παρέμβασης στην αγορά από το 2010. Αυτό θα μειώσει το χρέος κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες.

Η ανάλυση ανέφερε ότι οι κατ 'εκτίμηση  ανάγκες κεφαλαιακής βάσης των Ελληνικών τραπεζών έχουν αυξηθεί.

"Η  διαγνωστική άσκηση της Blackrock , η άσκηση PSI (συμπεριλαμβανομένων πιθανών λογιστικών χειρισμών της), και εκτιμήσεις του κόστους ανάλυσης (σε αντίθεση με το κόστος ανακεφαλαιοποίησης) έχουν επισημάνει την αύξηση των αναγκών σε σχέση με τις παραδοχές κατά τη στιγμή της αναθεώρησης του πέμπτου προγράμματος (50 δις έναντι 40 δισεκατομμύρια προηγουμένως), "είπε η ανάλυση.

Το PSI είναι ένα αρκτικόλεξο για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα - ότι οι απώλειες που οι επενδυτές θα συμφωνήσουν να αναλάβουν πάνω στα Ελληνικά ομόλογα για να βοηθήσουν την Αθήνα στην επίτευξη της βιωσιμότητας του χρέους - και αποτελεί μέρος του νέου πακέτου χρηματοδότησης που βρίσκετε υπο διαπραγμάτευση..

Η έκθεση ανέφερε ότι η συμφωνία συζητήθηκε πολλά από τους Ελληνες και τους ιδιώτες πιστωτές, που εκπροσωπούνται από το Institute of International Finance (IIF), και προβλέπεται  50% ονομαστική μείωση της αξίας των ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου.

Από το υπόλοιπο 50 τοις εκατό, οι επενδυτές θα λάβουν 15 ποσοστιαίες μονάδες που θα καταβληθούν απο βραχυπροθέσμα  σημειώματα που εκδίδονται από το ταμείο διάσωσης της ευρωζώνης, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) και 35 ποσοστιαίες μονάδες απο  30-ετή ομολόγα αποσβεστέα μετά από 10 χρόνια.

Το τοκομερίδιο των ομολόγων θα είναι 3 τοις εκατό από το 2012 έως το 2020, οπότε και θα  αυξηθεί στο 3,75 τοις εκατό από το 2021 μέχρι τη λήξη. Οι επενδυτές θα λαμβάνουν συμπληρωματική ενίσχυση που θα συνδέεται με την αύξηση του Ελληνικού ΑΕΠ, το οποίο όμως, θα μπορεί να υπερβεί το 1 τοις εκατό του οφειλόμενου ποσού των νέων ομολόγων.

"Το ποσοστό συμμετοχής των πιστωτών υποτίθεται ότι είναι 95 τοις εκατό", ανέφερε η έκθεση. Για κάθε μείωση του 5% στο ποσοστό συμμετοχής, το 2020 το ποσοστό χρέους ως προς το ΑΕΠ θα ανεβαίνει κατά 2%.

Η  κρατική ενίσχυση της Ελλάδα απο την Ευρωζώνη, που καταβάλλεται μέσω του EFSF, δεν θα φέρουν κανένα επιπλέον κόστος, παρά μόνο το ίδιο κόστος που έχει τοEFSF για να συγκεντρώσει τα χρήματα απο τις αγορές. Αυτό το κόστος θα καταβάλλεται ετησίως και όχι ανά τετράμηνο.

Μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση

Η ανάλυση μας λέει οτι οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδος κατά τη διάρκεια του δεύτερου προγράμματος χρηματοδότησης, το οποίο είναι μέχρι το 2014, θα είναι 170 δισ. ευρώ, εάν δεν ληφθούν τα επιπλέον μέτρα για τη μείωση του χρέους.

Επειδή υπάρχουν € 34 δισεκατομμύρια μή εκταμιευθέν υπόλοιπο από το πρώτο πακέτο διάσωσης, οι νέες ανάγκες χρηματοδότησης από τις κυβερνήσεις της ζώνης του ευρώ και το ΔΝΤ θα ανέλθουν σε 136 δισ. ευρώ.

"Για την περίοδο 2015-2020 υπηρεσιακές ανάγκες χρηματοδότησης θα μπορούσαν να ανέλθουν σε επιπλέον 50 δισ. ευρώ (και αυτό πριν απότις ενέργειες για τη μείωση του χρέους), αν και ο αριθμός αυτός θα μπορούσε να είναι λίγο πιο κάτω, αν η Ελλάδα είναι σε θέση να κερδίσει κάποια περιορισμένη πρόσβαση στην αγορά τα τελευταία χρόνια η δεκαετία », δήλωσε η ανάλυση.

Η έκθεση προειδοποιεί ότι η ισορροπία των ρίσκων μιας δυσμενέστερης εξέλιξης - αν το Ελληνικό πρωτογενές πλεόνασμα δεν αυξηθεί πάνω από 2,5% του ΑΕΠ, από -1% το 2012, το χρέος θα ήταν σε μια συνεχώς αυξανόμενη πορεία.

Εάν τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις είναι μόνο € 10 δισεκατομμύρια και όχι 46 δις το 2020, το ελληνικό χρέος θα είναι στο 148% του ΑΕΠ σε οκτώ χρόνια.

Αν η ελληνική οικονομική ανάπτυξη είναι μονίμως υψηλότερα από το 1 τοις εκατό ετησίως, το χρέος θα μειωθεί στο 116% του ΑΕΠ μέχρι το 2020, αλλά αν είναι μόνιμα κάτω, το χρέος θα αυξηθεί στο 143%.

Επειδή η Ελλάδα θα αυτοχρηματοδοτείται, κυρίως μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), μια αύξηση στο κόστος δανεισμού για το κεφάλαιο των 100 μονάδων βάσης θα σήμαινε το ελληνικό χρέος στο 135% το 2020.

(Ρεπορτάζ από τον Jan Strupczewski? Επιμέλεια Luke Baker)
 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

petrosdiver

Προς ενημέρωσή σας, να δηλώσω ότι οι απόψεις των συντακτών του ιστολογίου, δεν συμπίπτουν αναγκαστικά με το περιεχόμενο των άρθρων που αναρτούνται. Η παρούσα ιστοσελίδα ακολουθεί απαρέγγλειτα τον Κώδικα δεοντολογίας των Blogger (ΕΔΩ). Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το petrosdiver ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει. Επίσης διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια. Σας ευχαριστώ για την επίσκεψη και ελπίζω να ωφεληθήκατε από αυτό που διαβάσατε.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...