Γράφει η Θάλεια Χούντα
Στην επικρατούσα ατμόσφαιρα ανασφάλειας, αντιφατικών δηλώσεων ειπωμένες απο τα χείλη των πολιτικών εκπροσώπων και κυρίως της διαπραγματευτικής αδυναμίας της πολιτικής ηγεσίας της χώρας μας με το ΔΝΤ ,όσον αφορά την απελευθέρωση των πλειστηριασμών , η ΕΚΠΟΙΖΩ , δίνει τον δικό της σκληρό αγώνα, υποκαθιστώντας στην κυριολεξία το κράτος για να σωθεί ότι έχει απομείνει στους περισσότερους απο εμάς: το ίδιο μας το σπίτι.
Στην επικρατούσα ατμόσφαιρα ανασφάλειας, αντιφατικών δηλώσεων ειπωμένες απο τα χείλη των πολιτικών εκπροσώπων και κυρίως της διαπραγματευτικής αδυναμίας της πολιτικής ηγεσίας της χώρας μας με το ΔΝΤ ,όσον αφορά την απελευθέρωση των πλειστηριασμών , η ΕΚΠΟΙΖΩ , δίνει τον δικό της σκληρό αγώνα, υποκαθιστώντας στην κυριολεξία το κράτος για να σωθεί ότι έχει απομείνει στους περισσότερους απο εμάς: το ίδιο μας το σπίτι.
Ο Νομικός Σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ , Βίκτωρας Τσιαφούτης, μας επεξηγεί με τον καλύτερο τρόπο τα δρώμενα όλης αυτής της διαδικασίας , δίνοντας απαντήσεις σε αρκετά απο τα ερωτήματα που έχουμε όλοι μας .
Κύριε Τσιαφούτη, ποιό είναι το ισχύον νομοθετικό καθεστώς για τους δανειολήπτες;
Σήμερα, για το δανειολήπτη που δεν έχει τη δυνατότητα να πληρώνει τις οφειλές του υπάρχουν τρεις, φαινομενικά, επιλογές: 1) η ατομική διαπραγμάτευση με την τράπεζα για το διακονονισμό του χρέους, 2) ο ν.4161/2013 για τα ενήμερα ενυπόθηκα δάνεια και 3) ο ν.3869/2010 για τα υπερχεωμένα νοικοκυριά. Στην πράξη μόνο ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά παρέχει ουσιαστική λύση αλλά μόνο για τους οφειλέτες που δεν είναι έμποροι και έχουν βρεθεί χωρίς δόλο σε μόνιμη αδυναμία αποπληρωμής των οφειλών τους. Ο νόμος αυτός, παρά τον καινοτόμο χαρακτήρα του και τις ευεγερτικές του διατάξεις, δεν είναι δυνατό στις έκτακτες συνθήκες της εποχής μας να απορροφήσει όλα τα νοικοκυριά που βρίσκονται στο κόκκινο και αυτός είναι ο βασικότερος λόγος που οι δικάσιμοι που δίνουν τα ειρηνοδικεία για τη συζήτηση των αιτήσεων συχνά φτάνουν μέχρι και το 2026. Από τη στιγμή μάλιστα που είναι πανθομολογούμενο ότι οι τράπεζες δεν προσφέρουν ρεαλιστικές προτάσεις ρυθμίσεων, που να επιλύουν πράγματι το πρόβλημα των κόκκινων δανείων, και ο ν.4161/2013 δεν αφορά παρά ένα απειροελάχιστο ποσοστό δανειοληπτών, λόγω των πολύ αυστηρών προϋπόθεσεων υπαγωγής, είναι σαφές ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη λήψης περισσότερων και ουσιαστικότερων μέτρων.
Πως τελικά θα εξελιχθεί το “θρίλερ ” με την απελευθέρωση των πλειστηριασμών;
Μέχρι την 31/12/2013 προστατεύονται από πλειστηριασμό α) όλα τα ακίνητα, εφόσον η οφειλή είναι προς τράπεζα και κάτω από 200.000 ευρώ και β) η κύρια ή μοναδική κατοικία ανεξάρτητα από το είδος της οφειλής και την ιδιότητα του πιστωτή, αρκεί η αντικειμενική αξία του ακινήτου να μην υπερβαίνει τα αφορολόγητα όρια α’ κατοικίας προσαυξημένα κατά 50%. Αν δεν ανασταλούν οι πλειστηριασμοί για τα επόμενα έτη με το καθεστώς που ισχύει σήμερα, χιλιάδες δανειολήπτες που δεν υπάγονται στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και φυσικά οι τράπεζες δεν τους ρυθμίζουν τα δάνεια θα κινδυνεύσουν να χάσουν την ακίνητη περιουσία τους, η οποία ήδη έχει απαξιωθεί λόγω της οικονομικής κρίσης.
Ποιά είναι τα επικρατέστερα σενάρια όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις που πραγματοποιούνται ;
Διαρρέεται ότι θα καταργηθεί η αναστολή των πλειστηριασμών για όλα τα ακίνητα για οφειλές κάτω από 200.000 ευρώ σε τράπεζες και ότι θα προστατεύεται μόνο η κύρια κατοικία υπό αυστηρές πλέον προϋποθέσεις, τόσο εισοδηματικές όσο και σε σχέση με την αξία του ακινήτου.
Ποιές λύσεις προτείνει η ΕΚΠΟΙΖΩ;
Η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει επανειλημμένως τονίσει ότι για να δοθεί πραγματική ανάσα στα χρεωμένα ή υπερχρεωμένα νοικοκυριά θα πρέπει από τη μια να ανασταλούν οι πλειστηριασμοί τουλάχιστον για 3 έτη ακόμα και από την άλλη να ληφθούν μέτρα όπως η διαγραφή χρεών κατά το μέτρο απομείωσης της αξίας του βεβαρυμένου ακινήτου, η μείωση των επιτοκίων, η βελτίωση του ν.3869/2010 και η ανάπτυξη και λειτουργία δικτύου υπερχρέωσης, που θα παρέχει χρηματοοικονομικές συμβουλές με τη συνεργασία δήμων και ενώσεων καταναλωτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου