Μαζί τα στήνανε, μαζί τα τρώγανε! Ο λόγος βέβαια για όλους τους
μεγαλοεργολάβους δημοσίων έργων, ιθαγενείς αλλά και «μάστορες» από την
αλλοδαπή, που – σύμφωνα με την εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης
Ανταγωνισμού – από το 1989 μέχρι και σήμερα έχουν στήσει καρτέλ και
μοιράζονται τα έργα και το ζεστό δημόσιο χρήμα κατά βούληση.
Στην πραγματικότητα, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού – και μάλιστα με σημαντική καθυστέρηση, που είχε προκαλέσει σφοδρές συγκρούσεις στο παρασκήνιο – έρχεται με την εισήγησή της να επιβεβαιώσει με στοιχεία αυτό που οι πάντες γνωρίζουν. Ότι, δηλαδή, το σύστημα δημοσίων έργων στη χώρα μας νοσεί βαθύτατα, αφού οι μεγάλοι του χώρου, με την ανοχή εκείνων που πρέπει να προστατεύουν το δημόσιο συμφέρον και το δημόσιο χρήμα, έχουν εξελιχθεί εδώ και 30 χρόνια στους απόλυτους άρχοντες – νταβατζήδες.
Σύμφωνα με την εισήγηση, εταιρείες των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Τεχνική Ολυμπιακή και Intracom συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων, η οποία διήρκεσε για μακρό χρονικό διάστημα από το 1989 έως και το 2016.
Το καταπληκτικό είναι ότι στο σύστημα «στήνω και αρπάζω» εντάχθηκαν, μόλις πάτησαν πόδι για επενδύσεις στην Ελλάδα, και ξένες εταιρείες, όπως η γαλλική Vinci και οι γερμανικές Hochtief και Siemens.
Το πλήθος των αποδεικτικών στοιχείων που συγκέντρωσε κατά την έρευνά της η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο εδώ και δεκαετίες στήνονται οι διαγωνισμοί μεταξύ των μεγαλοεργολάβων και μοιράζεται το χρήμα.
Συγκεκριμένα, οι εμπλεκόμενες εταιρείες έκαναν συνεννοήσεις έτσι ώστε:
να προσδιορίζουν εκ των προτέρων ποιος θα πάρει το έργο ανά διαγωνισμό,
να καθορίζουν το ύψος των εκπτώσεων που θα προσέφεραν, να μην υποβάλουν οικονομικές προσφορές σε διαγωνισμούς έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων που έπαιρναν από τις εταιρείες που ήθελαν να «χτυπήσουν» το έργο, να εκτελούν από κοινού τα έργα, παρά τη συμμετοχή τους σε φαινομενικά ανταγωνιστικά σχήματα, μέσω επαφών που έκαναν πριν από την υποβολή οικονομικών προσφορών, ή/ και
να παραιτούνται από τη διεκδίκηση διαγωνισμών με αντάλλαγμα την από κοινού συμμετοχή στην εκτέλεση των έργων.
Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι συνεννοήσεις και η δημιουργία του πανίσχυρου καρτέλ, που ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος των δημοσίων έργων, υλοποιήθηκαν κυρίως μέσω τακτικών συναντήσεων εκπροσώπων των εμπλεκόμενων ανταγωνιστών αλλά και με τη σύναψη διασφαλιστικών / αποζημιωτικών συμφωνητικών!
Αξίζει ακόμα να σημειωθεί ότι σημαντική συμμετοχή στην αποκάλυψη των απροκάλυπτων μεθόδων του συνόλου των μεγαλοεργολάβων, εγχώριων και αλλοδαπών, είχε το «βαθύ λαρύγγι» ή αλλιώς ο όμιλος Τεχνική Ολυμπιακή, ο οποίος υπέβαλε αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα επιείκειας και έτσι δεν κινδυνεύει με πρόστιμο.
Το ερώτημα είναι βέβαια τώρα που πιστοποιήθηκε και με τη βούλα το σάπιο σύστημα τι πρόκειται να γίνει. Θα τιμωρηθούν; Και, κυρίως, πρόκειται να αλλάξει αυτή η τακτική;
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η εισήγηση δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτό σημαίνει ότι περί τα τέλη Ιουλίου θα συνεδριάσει η Επιτροπή για να αποφασίσει εάν υπάρχει παράβαση των εθνικών και ευρωπαϊκών νόμων για εναρμονισμένες πρακτικές, για τη δημιουργία, δηλαδή, καρτέλ.
Εάν διαπιστώσει ότι υπάρχουν, τότε θα επιβάλει πρόστιμα. Φανταζόμαστε, όμως, ότι κατά τις συνεννοήσεις και τη σύνταξη του προϋπολογισμού των στημένων έργων οι εταιρείες θα έχουν προβλέψει κονδύλι και για «έκτακτες ανάγκες».
Όσο για το δεύτερο ερώτημα, κρατήστε μικρό καλάθι, για να μην πέσετε από τα σύννεφα
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Στην πραγματικότητα, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού – και μάλιστα με σημαντική καθυστέρηση, που είχε προκαλέσει σφοδρές συγκρούσεις στο παρασκήνιο – έρχεται με την εισήγησή της να επιβεβαιώσει με στοιχεία αυτό που οι πάντες γνωρίζουν. Ότι, δηλαδή, το σύστημα δημοσίων έργων στη χώρα μας νοσεί βαθύτατα, αφού οι μεγάλοι του χώρου, με την ανοχή εκείνων που πρέπει να προστατεύουν το δημόσιο συμφέρον και το δημόσιο χρήμα, έχουν εξελιχθεί εδώ και 30 χρόνια στους απόλυτους άρχοντες – νταβατζήδες.
Σύμφωνα με την εισήγηση, εταιρείες των ομίλων Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Τεχνική Ολυμπιακή και Intracom συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης έκαστη, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων, η οποία διήρκεσε για μακρό χρονικό διάστημα από το 1989 έως και το 2016.
Το καταπληκτικό είναι ότι στο σύστημα «στήνω και αρπάζω» εντάχθηκαν, μόλις πάτησαν πόδι για επενδύσεις στην Ελλάδα, και ξένες εταιρείες, όπως η γαλλική Vinci και οι γερμανικές Hochtief και Siemens.
Το πλήθος των αποδεικτικών στοιχείων που συγκέντρωσε κατά την έρευνά της η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού αποκαλύπτει τον τρόπο με τον οποίο εδώ και δεκαετίες στήνονται οι διαγωνισμοί μεταξύ των μεγαλοεργολάβων και μοιράζεται το χρήμα.
Συγκεκριμένα, οι εμπλεκόμενες εταιρείες έκαναν συνεννοήσεις έτσι ώστε:
να προσδιορίζουν εκ των προτέρων ποιος θα πάρει το έργο ανά διαγωνισμό,
να καθορίζουν το ύψος των εκπτώσεων που θα προσέφεραν, να μην υποβάλουν οικονομικές προσφορές σε διαγωνισμούς έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων που έπαιρναν από τις εταιρείες που ήθελαν να «χτυπήσουν» το έργο, να εκτελούν από κοινού τα έργα, παρά τη συμμετοχή τους σε φαινομενικά ανταγωνιστικά σχήματα, μέσω επαφών που έκαναν πριν από την υποβολή οικονομικών προσφορών, ή/ και
να παραιτούνται από τη διεκδίκηση διαγωνισμών με αντάλλαγμα την από κοινού συμμετοχή στην εκτέλεση των έργων.
Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι συνεννοήσεις και η δημιουργία του πανίσχυρου καρτέλ, που ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος των δημοσίων έργων, υλοποιήθηκαν κυρίως μέσω τακτικών συναντήσεων εκπροσώπων των εμπλεκόμενων ανταγωνιστών αλλά και με τη σύναψη διασφαλιστικών / αποζημιωτικών συμφωνητικών!
Αξίζει ακόμα να σημειωθεί ότι σημαντική συμμετοχή στην αποκάλυψη των απροκάλυπτων μεθόδων του συνόλου των μεγαλοεργολάβων, εγχώριων και αλλοδαπών, είχε το «βαθύ λαρύγγι» ή αλλιώς ο όμιλος Τεχνική Ολυμπιακή, ο οποίος υπέβαλε αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα επιείκειας και έτσι δεν κινδυνεύει με πρόστιμο.
Το ερώτημα είναι βέβαια τώρα που πιστοποιήθηκε και με τη βούλα το σάπιο σύστημα τι πρόκειται να γίνει. Θα τιμωρηθούν; Και, κυρίως, πρόκειται να αλλάξει αυτή η τακτική;
Όσον αφορά το πρώτο ερώτημα, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η εισήγηση δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτό σημαίνει ότι περί τα τέλη Ιουλίου θα συνεδριάσει η Επιτροπή για να αποφασίσει εάν υπάρχει παράβαση των εθνικών και ευρωπαϊκών νόμων για εναρμονισμένες πρακτικές, για τη δημιουργία, δηλαδή, καρτέλ.
Εάν διαπιστώσει ότι υπάρχουν, τότε θα επιβάλει πρόστιμα. Φανταζόμαστε, όμως, ότι κατά τις συνεννοήσεις και τη σύνταξη του προϋπολογισμού των στημένων έργων οι εταιρείες θα έχουν προβλέψει κονδύλι και για «έκτακτες ανάγκες».
Όσο για το δεύτερο ερώτημα, κρατήστε μικρό καλάθι, για να μην πέσετε από τα σύννεφα
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου