«Τέεμπ, ο Λύκος
της Ερήμου»
του Ιορδανού Νατζί Αμπού Νοβάρ
Υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης
ξενόγλωσσης ταινίας 2016 (πρώτη φορά η Ιορδανία μπήκε στην τελική πεντάδα)
Σας περιμένουμε την Τετάρτη και την
Παρασκευή να ταξιδέψουμε από την παραλία της Ιτέας στα βάθη της πανέμορφης αλλά
αφιλόξενης ερήμου κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Αραβικής Εξέγερσης στον Α’
Παγκόσμιο Πόλεμο, ακολουθώντας τον μικρό Βεδουίνο Τέεμπ σε μια ιστορία προδοσίας και
επιβίωσης.
Το trailer της ταινίας:
https://www.youtube.com/watch?v=_eoe73aFXuU
ΥΠΟΘΕΣΗ
Επαρχία Xιτζάζ, 1916. Η αδύναμη πλέον Οθωμανική
Αυτοκρατορία επεκτείνει τον σιδηρόδρομο που θα ενώνει τη Δαμασκό με την Μεντίνα
ενώ οι Αραβες έχουν ξεσηκωθεί. Ο Βεδουίνος Τεέμπ είναι ο μικρός γιος ενός
πρόσφατα αποθανόντα σεΐχη και μεγαλώνει με τον προστατευτικό μεγάλο του αδελφό
Χουσεΐν. Όταν ένας Βρετανός στρατιωτικός
φτάνει στον καταυλισμό τους, και τους ζητά να τον οδηγήσουν σε ένα παλιό πηγάδι
στην έρημο, οι νόμοι της φιλοξενίας υπαγορεύουν όχι μόνο την παροχή τροφής και
καταλύματος, αλλά και τη βοήθεια που χρειάζεται ο ταξιδιώτης για να φτάσει στο
μυστηριώδη προορισμό του. Ο Χουσεΐν αναλαμβάνει να τον οδηγήσει ενώ ο Τέεμπ τον
ακολουθεί κρυφά. Έτσι λόγω της περιέργειάς του μπλέκεται σε μια Οδύσσεια της
ερήμου. Το συναρπαστικό ταξίδι του
μικρού στην έρημο θα μετατραπεί γρήγορα σε μια περιπέτεια επιβίωσης.
Εμπιστοσύνη, προδοσία, εκδίκηση σε μια κουλτούρα όπου η τιμή και το δίκαιο του
ανθρώπου καθορίζει την συμμετοχή ή απομόνωσή του από την κοινωνία.
Η ταινία γυρίστηκε στην ίδια περιοχή με την ταινία «Λώρενς της Αραβίας», αναφέρεται
στην ίδια χρονική περίοδο και έχει το ίδιο θέμα. Όμως στο «Λύκο της ερήμου» η
ιστορία φωτίζεται από διαφορετική γωνία. Η αφήγηση του Νοβάρ αφήνει
τις κοσμοϊστορικές εξελίξεις στο ατελείωτο αμμώδες φόντο και ασχολείται με την
προσωπική ιστορία «μικρών» ανθρώπων, από εκείνους για τους οποίους δεν γράφει
σχεδόν τίποτα η Ιστορία. Για τον Τέεμπ η πίστη στην οικογένεια και το τραύμα
της προδοσίας είναι οι παράγοντες με τους οποίους επιλέγει να ζήσει. «Αν οι
λύκοι σού προσφέρουν τη φιλία τους, θα είναι ψεύτικη», αναφέρει στην εισαγωγή η
φωνή του νεκρού πατέρα, και το «Τέεμπ» παίζει επακριβώς πάνω σε αυτή την
παραδοσιακή έκφραση, που υλοποιείται στο αληθινά απρόσμενο και αρκετά ατρόμητο
φινάλε του. (freecinema.gr)
Η εξαιρετική η ερμηνεία του μικρού
Γιασίρ, η ονειρική φωτογραφία από τον Βόλφγκανγκ Τάλερ που μαγεύει είτε στέκει στα
ασάλευτα νερά του πηγαδιού, είτε στο επιβλητικό τοπίο της ερήμου, είτε στα
εκφραστικότατα πρόσωπα των κυρίως ερασιτεχνών ηθοποιών– και η συμφωνική-έθνικ
μουσική του Τζέρι Λέιν πλαισιώνουν υποδειγματικά τη στιβαρή σκηνοθεσία.
Όπως είπαν ο νεαρός Ιορδανός σκηνοθέτης Νατζί Αμπού
Νοβάρ και ο σεναριογράφος Μπασέλ Γκαντούρ εμπνεύστηκαν την ιστορία του Τεέμπ
από τον άγραφο νόμο των Βεδουίνων που επιβάλλει στα μέλη της φυλής να
προσφέρουν προστασία σε οποιονδήποτε ξένο αναζητήσει καταφύγιο, ακόμα κι αν
πρόκειται για εχθρό τους, τουλάχιστον μέχρι να περάσει η απειλή. Μια παράδοση
που –πέρα από κανόνα φιλοξενίας– αποτελεί σχεδόν αναγκαίο κακό κάτω από τις
αφιλόξενες συνθήκες τις ερήμου, όπου συχνά η επιβίωση εξαρτάται από την
καλοσύνη των ξένων.
Όταν ρωτήθηκε ο σκηνοθέτης γιατί
τοποθέτησε την ιστορία του σε εκείνη την εποχή απάντησε: «Συμπληρώνεται ένας
αιώνας από την Μεγάλη Αραβική Εξέγερση (1916) και αν θέλει κανείς να καταλάβει
την καταστροφική πραγματικότητα που ζει σήμερα η Μέση Ανατολή πρέπει να
μελετήσει τα γεγονότα εκείνης της περιόδου».
Ολόκληρη η συνέντευξη:
http://www.athinorama.gr/cinema/article/natzi_ampou_nobar_sunenteuksi_me_to_skinotheti_tou_upopsifiou_gia_oskar_
lukou_tis_erimou-2513969.html
lukou_tis_erimou-2513969.html
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου