Νέες ανατροπές σε μισθούς συντάξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και πρόσθετες επιβαρύνσεις για τα νοικοκυριά, μέσω των αυξήσεων στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) του πετρελαίου θέρμανσης, αλλά και στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ, περιλαμβάνει το δεύτερο κύμα των μέτρων του νέου μνημονίου που θα πρέπει να έχουν θεσμοθετηθεί μέχρι και το τέλος του χρόνου.
Τη στιγμή που στις προαπαιτούμενες δράσεις το νέο μνημόνιο προβλέπει κατ' αρχήν τη μείωση των μισθών του ιδιωτικού τομέα κατά 22% και των νέων έως 25 ετών κατά 32% και, σε δεύτερη φάση, τη θέσπιση μόνιμων κανόνων για τη μείωση του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος κατά 15% μέχρι και το 2015, η συμφωνία περιλαμβάνει και μέτρα που αυξάνουν και το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων και πλήττουν το εισόδημα των νοικοκυριών.
Σε πρώτη φάση, το μνημόνιο ζητεί την υιοθέτηση όλων των μέτρων που είχαν θεσμοθετηθεί με το μεσοπρόθεσμο του περασμένου Ιουνίου, στα οποία μεταξύ άλλων προβλέπονταν και η σταδιακή αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, ώστε αυτό να εξισωθεί με το πετρέλαιο κίνησης.
Η εξίσωση είχε συμφωνηθεί να γίνει σε δύο δόσεις μια τον Οκτώβριο του 2011 και μια δεύτερη το Οκτώβριο του 2012. Μια ακόμη απαίτηση του νέου μνημονίου είναι ότι θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα, ώστε τα τιμολόγια για το ρεύμα σε νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις να προσεγγίσουν, το αργότερο μέχρι και το 2013, το επίπεδο των (υψηλότερων κατά περίπου 65%) τιμολογίων της χονδρικής, με εξαίρεση μόνο των ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Επίσης, αναφέρει και την ανάγκη αναπροσαρμογής των τιμολογίων για τις υπηρεσίες ύδρευσης και αποχέτευσης, οι οποίες αναμένεται να αποκρατικοποιηθούν περαιτέρω μέσα στο πρώτο εξάμηνο του χρόνου. Κοινός παρονομαστής των μέτρων είναι η τριμηνιαία επίτευξη των δημοσιονομικών και των στόχων των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις.
Ειδικότερα, το Μάρτιο, το πρώτο ζητούμενο της τρόικας είναι η υιοθέτηση ενός πακέτου φορολογικής μεταρρύθμισης που δεν θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και θα διέπεται από τις ακόλουθες βασικές αρχές:
* Την κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και την αντικατάστασή του με απλούστερη νομοθεσία.
*Την εξάλειψη των ποικίλων φορολογικών εξαιρέσεων και προνομιακών μεταχειρίσεων.
*Την απλούστευση του ΦΠΑ και της φορολόγησης ακίνητης περιουσίας.
*Την ομοιόμορφη φορολογική μεταχείριση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και
* την απλούστερη φορολογία εισοδημάτων φυσικών και νομικών προσώπων.
Παράλληλα, η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει τις ανασκοπήσεις των προγραμμάτων κοινωνικών δαπανών, για να προσδιορίσει 1% επί του ΑΕΠ (2,2 δισ.) σε εξοικονομήσεις, ενώ παράλληλα θα κάνει προτάσεις για να ενδυναμωθούν τα κύρια προγράμματα κοινωνικής προστασίας.
Πρέπει, επίσης, να ολοκληρωθεί το σύστημα αμοιβών της δημόσιας διοίκησης, για να προσδιορίσει τις περικοπές σε ποσοστό 1% (2,2 δισ. ευρώ) επί του ΑΕΠ από την αναμόρφωση των διοικητικών πυραμίδων σε δημόσιους οργανισμούς και της αλλαγής του συστήματος των προαγωγών.
Μέσα στον επόμενο μήνα, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η δημοσίευση των προεδρικών διαταγμάτων και των υπουργικών αποφάσεων για την κατάργηση των ελάχιστων αμοιβών σε μηχανικούς και δικηγόρους, να έχουν καθοριστεί τα ελάχιστα επαγγελματικά προσόντα για τα λεγόμενα τεχνικά επαγγέλματα.
Μέχρι και το τέλος Απριλίου, θα έχει ολοκληρωθεί εκ νέου η αξιολόγηση και πρόσληψη 1.000 φορολογικών ελεγκτών, ώστε ο αριθμός να φτάσει στους 2.000, με συνέπεια προς τους κανόνες εξόδου και πρόσληψης του δημόσιου τομέα. Παράλληλα, υπάρχει η δέσμευση στην προώθηση της ευελιξίας των τιμών, έως ότου να καταγραφούν οι περιορισμοί στους τομείς του λιανικού εμπορίου, του χονδρεμπορίου και του τομέα διανομής και να ετοιμάσουμε ένα σχέδιο δράσης για να προωθήσουμε τον ανταγωνισμό και να διευκολύνουμε την ευελιξία των τιμών στις αγορές προϊόντων.
Ο Ιούνιος είναι κρίσιμος μήνας, αφού η τρόικα θα αξιολογήσει την εφαρμογή των μέτρων του μνημονίου, ενώ θα πρέπει να οριστικοποιηθούν και τα μέτρα, ύψους τουλάχιστον 11 δισ. ευρώ για τη διετία 2013 -2014. Μέσα στον Ιούνιο, θα πρέπει να ληφθούν οριστικές αποφάσεις για πολλά σημαντικά ζητήματα. Ειδικότερα, θα πρέπει:
* Να ολοκληρωθεί σχέδιο για πρόσθετη εξοικονόμηση τουλάχιστον 1% του ΑΕΠ για την περίοδο 2013 - 2015. Εμφαση θα δοθεί στο κλείσιμο και τη μείωση του μεγέθους των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, στον εντοπισμό ευκαιριών για ανάθεση εργασιών σε τρίτους, (outsourcing) στον εντοπισμό πλεονάζοντος προσωπικού και στην αναδιάρθρωση τόσο της κεντρικής όσο και της τοπικής δημόσιας διοίκησης. Το σχέδιο θα περιλαμβάνει επίσης τον εξορθολογισμό των αμυντικών δαπανών.
* Να οριστικοποιηθεί η αναμόρφωση της εθνικής συλλογικής σύμβασης με την ευθυγράμμιση του πλαισίου του κατώτατου μισθού της Ελλάδας με αυτό συγκρίσιμων κρατών, δηλαδή της Πορτογαλίας και της Ισπανίας.
* Να διευκρινιστούν στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής τα προγράμματα που θα διακοπούν, ώστε να μειωθεί, όπως τονίζεται, η δημόσια δαπάνη κατά 1% του ΑΕΠ ή 2,2 δισ. ευρώ έως το 2015. Θα έχει προηγηθεί αξιολόγηση, η οποία θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου 2012, θα εντοπίσει προγράμματα τα οποία θα διακοπούν, και ευκαιρίες εξορθολογισμού και ενίσχυσης των κύριων κοινωνικών προγραμμάτων για την καλύτερη στήριξη των ατόμων που έχουν ανάγκη και παράλληλα τη μείωση των μεταβιβάσεων σε άτομα που δεν τα έχουν ανάγκη.
Θα συζητηθεί, επίσης, νέα μεταρρύθμιση στα ειδικά μισθολόγια του Δημοσίου (που αφορούν στο ένα τρίτο της μισθολογικής δαπάνης του δημόσιου τομέα), με στόχο την πραγματοποίηση μόνιμων καθαρών εξοικονομήσεων ύψους περίπου 0,2 τοις εκατό του ΑΕΠ σε ετήσια βάση. Θα αναθεωρήσουμε, επίσης, το νέο σύστημα προαγωγών, για να διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν οι κατάλληλοι έλεγχοι κατά της αύξησης του μισθολογικού κόστους μέσω των προαγωγών.
Στην ενίσχυση του φορολογικού μηχανισμού, θα συσταθούν υπηρεσίες εσωτερικών υποθέσεων που καθιερώθηκαν με το Νόμο 3943/2011 και θα αλλάξει ο ρόλος της μονάδας χρηματοπιστωτικής επιθεώρησης, ώστε να περιοριστεί το επίκεντρό του στη διοίκηση εσόδων. Σκοπό είναι επίσης να βελτιωθεί το σύστημα, για να προστατευθούν όσοι καταγγέλλουν περιπτώσεις διαφθοράς στη φορολογική διοίκηση, να εισαχθούν διαδικασίες για την εναλλαγή διευθυντών και να τεθούν στόχοι για έλεγχους και δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων των υπαλλήλων της φορολογικής διοίκησης.
Ελεγχοι
Μέχρι και τον Ιούνιο, όπως αναφέρεται στο μνημόνιο, θα πρέπει να έχουν δημιουργηθεί οι βάσεις για την ενοποίηση διαχείρισης και ελέγχου των ασφαλιστικών εισφορών και της φορολογίας των φυσικών και νομικών προσώπων.
Βραχυπρόθεσμα, προκειμένου να αναχαιτισθούν μεγάλα πρόσφατα προβλήματα με την είσπραξη κοινωνικών ασφαλίσεων, έως το Μάρτιο 2012 θα επεκταθούν οι μηνιαίες δηλώσεις σε ένα ευρύτερο φάσμα φορολογουμένων, θα ενοποιηθεί η είσπραξη οφειλών φόρου και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης των μεγαλύτερων φοροοφειλετών, θα θεσπισθεί η διενέργεια κοινών ελέγχων φόρου και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης, θα αυξηθεί ο αριθμός των επιθεωρήσεων και θα καθιερωθούν στόχοι για τους επιθεωρητές.
Ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις υιοθετούνται στο β' εξάμηνο
Ως το τέλος Σεπτεμβρίου θα συνταχθεί αναλογιστική μελέτη σχετικά με τον πρώτο πυλώνα επαγγελματικών συνταξιοδοτικών Ταμείων σε εταιρείες με υπερβολικό κόστος κοινωνικής ασφάλισης (σε σχέση με συγκρίσιμες επιχειρήσεις ή βιομηχανίες που καλύπτονται από το ΙΚΑ .
Παράλληλα θα προσαρμοστούν οι συντάξεις, προστατεύοντας τους χαμηλοσυνταξιούχους, και τη βάση εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για να επιτραπεί μια πλήρως χρηματοδοτούμενη μείωση των συντελεστών των εργοδοτικών εισφορών κατά 5%.
Επίσης μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου θα πρέπει να έχει νομοθετηθεί ένας νόμος-πλαίσιο για τις επικουρικές συντάξεις που θα περιλαμβάνει και περικοπές στο εφάπαξ επιτυγχάνοντας μια επιπλέον εξοικονόμηση της τάξης του 0,4% του ΑΕΠ (υπολογίζεται στα 880 εκατ. ευρώ) έως το 2014. Θα πρέπει να έχουν εκδοθεί οι τέσσερις εκκρεμείς υπουργικές αποφάσεις για την πλήρη εφαρμογή του νέου μισθολογίου και να έχουν ψηφιστεί όλες οι υπουργικές αποφάσεις για το κλείσιμο ή τη συγχώνευση των Νομικών Προσώπων Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου.
Ως το τέλος του χρόνου η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τον έλεγχο και εκκαθάριση της υφιστάμενης νομοθεσίας που θα καλύπτει τον κατάλογο των επαγγελμάτων και των οικονομικών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στην οδηγία για την απελευθέρωση των υπηρεσιών.
Επίσης θα πρέπει να αναμορφώσει τη διακυβέρνηση της Τράπεζας της Ελλάδος, για να προβλεφθεί η συλλογική λήψη αποφάσεων σε επίπεδο διευθυντικών στελεχών (διοικητής και υποδιοικητές) και εκτεταμένη εσωτερική επίβλεψη από μη εκτελεστικά μέλη του υφιστάμενου γενικού συμβουλίου της Τράπεζας, και να αναθεωρήσει τη δομή και τα δικαιώματα των μετόχων της ΤτΕ για την εξάλειψη πιθανών συγκρούσεων συμφερόντων στο δημόσιο ρόλο της πολιτικής της Τράπεζας της Ελλάδος.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου