Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014

Έκαναν μπάχαλο το ΥΠΟΙΚ…

pod_2702_018_cmyk1393587895Παιχνίδια εξουσίας και αλλοπρόσαλλες ρυθμίσεις τρελαίνουν τους μηχανισμούς και μπλοκάρουν παραγωγή και αγορά
Παιχνίδια εξουσίας στην πλάτη εκατομμυρίων φορολογουμένων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη στο υπουργείο Οικονομικών.
Η «αυτονόμηση» του Χάρη Θεοχάρη προκαλεί αντιδράσεις ακόμη και στα υπόγεια του Μεγάρου Μαξίμου, όπου δεν βλέπουν με «καλό μάτι» τη δημιουργία ξεχωριστού στρατηγείου από τον πενταετούς θητείας γενικό γραμματέα.
Υπηρεσιακοί παράγοντες της Καραγεώργη Σερβίας κωλυσιεργούν και δεν εκδίδουν απαραίτητες εγκυκλίους για νόμους που συνέταξαν σύμβουλοι της οδού Νίκης παρακάμπτοντας τον μηχανισμό του υπουργείου Οικονομικών.
◆ Έφοροι ξεσηκώνονται – κάποιοι επιλέγουν ήδη τον δρόμο της παραίτησης – διαμαρτυρόμενοι για την πρωτοβουλία του γ.γ. Δημοσίων Εσόδων να συγκεντρώσει πάνω του όλες τις εξουσίες: «ακόμη και της επιλογής των υποθέσεων για τις οποίες θα πραγματοποιηθεί τακτικός έλεγχος», όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά.
◆ Ο αρμόδιος για τα έσοδα υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης – εκ των διεκδικητών της θέσης του γ.γ. Δημοσίων Εσόδων – επιλέγει την οδό της σιωπής (θα εξασφαλίσει με χαρακτηριστική άνεση το βραβείο του πιο… αθόρυβου ενοίκου της οδού Καραγεώργη Σερβίας 10) αφήνοντας τον άσπονδο φίλο του 8ου ορόφου να βγάλει το φίδι από την τρύπα.
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας, παρά το «μπάχαλο» που έχουν προκαλέσει στην αγορά οι νόμοι που ο ίδιος συνέταξε διά των συμβούλων και του ιδιαίτερου γραφείου του, φαίνεται να επιλέγει τα θέματα «υψηλής πολιτικής», δηλαδή τη διαπραγμάτευση με την τρόικα και τους Ευρωπαίους εταίρους. Το αποτέλεσμα όλων αυτών; Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σε μια οικονομία που βυθίζεται επί έξι χρόνια στην ύφεση είναι να το διοικητικό χάος. Κι όμως, το καταφέραμε και αυτό.
Στο όνομα της «μεταρρύθμισης», η κυβέρνηση – πιεζόμενη και από την τρόικα – επιδίωξε να αντικαταστήσει το σύνολο της φορολογικής νομοθεσίας (Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, Φορολογία Ακίνητης Περιουσίας, Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων) μέσα σε λίγους μήνες. Χωρίς κανέναν σχεδιασμό – όπως αποδείχτηκε στην πράξη – και με τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών να παραμερίζονται σκοπίμως προκειμένου να υπάρξει χώρος για τις «επιτροπές» και τους «συμβούλους» έγινε το χειρότερο: «πάγωμα συναλλαγών».
◆ Σταμάτησαν οι μεταβιβάσεις εταιρειών.
◆ Σταμάτησαν οι πωλήσεις ακινήτων.
◆ Οι αγρότες άρχισαν να ασχολούνται με το αν θα μπουν στα βιβλία της εφορίας ή όχι, αντί να επικεντρωθούν στις δουλειές στα χωράφια τους.
◆ Τα λογιστήρια των εταιρειών δεν έχουν ξεκαθαρίσει ποιο έγγραφο θα αντικαταστήσει το δελτίο αποστολής και την απόδειξη δαπάνης και δεν γνωρίζουν ποια δαπάνη άνω των 500 ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω τράπεζας και ποια μπορεί να πληρωθεί με μετρητά.
Είναι πρωτόγνωρο να ολοκληρώνεται ο δεύτερος μήνας του χρόνου και να μην έχει εκδοθεί η απόφαση για το πώς πρέπει να γίνεται η παρακράτηση φόρου στους μισθωτούς και συνταξιούχους, ενώ, λόγω της αλλαγής του νόμου, οι επιχειρήσεις δεν γνωρίζουν αν θα πρέπει να κάνουν παρακράτηση φόρου ακόμη και στους φορτηγατζήδες που μεταφέρουν εμπορεύματα ή τους υδραυλικούς και τους ηλεκτρολόγους που παρέχουν «τεχνικές υπηρεσίες».
Μέχρι και οι ελληνικές εταιρείες παραγωγής λογισμικού απειλούνται με «λουκέτο» στα καλά των καθουμένων, καθώς με τον τρόπο που είναι διατυπωμένος ο νόμος πρέπει να γίνεται παρακράτηση 20% επί του τζίρου (!) λόγω ειδικής διάταξης για τα πνευματικά δικαιώματα (royalties). Πώς είναι δυνατόν να επιβιώσει μια επιχείρηση που δουλεύει με μεικτό περιθώριο κέρδους 10% όταν την υποχρεώσεις να προπληρώσει τον φόρο της επόμενης διετίας και πού θα βρει τη ρευστότητα για να καλύψει μια τέτοια φορολογική υποχρέωση είναι μια… λεπτομέρεια που μόνο ο σύμβουλος «εμπνευστής» της συγκεκριμένης διάταξης μπορεί να ερμηνεύσει.
Πού βρισκόμαστε τώρα
Τα «μέτωπα» που έχουν δημιουργηθεί φαντάζουν πλέον «άπειρα». Συνειδητοποιούν τώρα, στο τέλος Φεβρουαρίου, ότι ο νόμος που ψηφίστηκε πριν από λίγους μήνες και παρουσιάστηκε ως η μεταρρύθμιση που θα φέρει την αλλαγή και την πάταξη της φοροδιαφυγής «μπάζει». Πρέπει λοιπόν να κατατεθεί άλλο ένα φορολογικό νομοσχέδιο (μπορεί να είναι και το 30ό που κατατίθεται τα τελευταία τρία χρόνια) για να διορθώσει προηγούμενους νόμους που όχι μόνο δεν πρόλαβαν να εφαρμοστούν, αλλά προκάλεσαν και άπειρα προβλήματα στην αγορά μόνο με την… υποψία ότι θα εφαρμοστούν.
Ποιο είναι το… κερασάκι στην τούρτα; Η έλευση της τρόικας, η οποία, στο άκουσμα και μόνο της κατάθεσης ενός φορολογικού νομοσχεδίου, άρχισε να διατυπώνει ερωτήσεις, με το ενδιαφέρον της να εστιάζεται προφανώς στις ενδεχόμενες δημοσιονομικές επιπτώσεις. Τι είδους ερωτήσεις ακούστηκαν στη συνάντηση της προηγούμενης Δευτέρας;
◆ Γιατί να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού της υπεραξίας στα ακίνητα;
◆ Γιατί να απαλλαγούν αγρότες από την υποχρέωση τήρησης των βιβλίων;
◆ Γιατί να μειωθούν τα πρόστιμα του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών;
Μέχρι να δοθούν οι αμοιβαίες εξηγήσεις, οι διάσπαρτες διατάξεις που κυκλοφορούν στο υπουργείο Οικονομικών να πάρουν μορφή νομοσχεδίου, το νομοσχέδιο να κατατεθεί, να ψηφιστεί, να δημοσιευτεί στο ΦΕΚ και να βγουν οι απαραίτητες διευκρινιστικές εγκύκλιοι και αποφάσεις, είναι βέβαιο ότι για πολλά και σημαντικά θέματα θα χαθεί και ο Μάρτιος.
Απεικόνιση του χάους
Για το ποια είναι αυτά τα ζητήματα, ο κατάλογος που ακολουθεί είναι ενδεικτικός και σίγουρα όχι εξαντλητικός, καθώς, όποια διάταξη της υφιστάμενης νομοθεσίας και αν διαβάσεις, όλο και κάποιο πρόβλημα θα βρεις.
1 Έχουν «παγώσει» οι μεταβιβάσεις επιχειρήσεων, διότι μετά την αλλαγή του νόμου δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη με ποιον τρόπο θα υπολογίζεται ο φόρος υπεραξίας. Από την 1.1.2014 άλλαξε ο νόμος και πλέον η υπεραξία από την πώληση επιχείρησης λογίζεται ως εισόδημα το οποίο φορολογείται αυτοτελώς με συντελεστή 15%. Ωστόσο, δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση από την οποία θα προκύπτει ο νέος τρόπος υπολογισμού της υπεραξίας. Φοβούμενοι ότι θα βρεθούν προ εκπλήξεως, οι ενδιαφερόμενοι απλώς αναβάλλουν τις αποφάσεις μεταβίβασης για αργότερα.
2 Από τις αρχές του χρόνου δεν έχει γίνει ούτε μία μεταβίβαση ακινήτου, ούτε μια γονική παροχή, διότι δεν μπορεί να υπολογιστεί ο φόρος υπεραξίας ακινήτου. Όλη η αγορά περιμένει το σχέδιο νόμου, το οποίο πρακτικά θα ενεργοποιηθεί – στην καλύτερη περίπτωση – μέσα στον Μάρτιο.
Οι πληροφορίες λένε ότι θα υπάρξει απαλλαγή από τον φόρο για όσους έχουν κρατήσει το υπό πώληση ακίνητο για περισσότερα από 25 χρόνια στην κατοχή τους. Επίσης θα προβλέπεται ότι για τα ακίνητα για τα οποία, για διάφορους λόγους, δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί η τιμή κτήσης, αυτή θα βρίσκεται με βάση «μαθηματικό τύπο», ο οποίος θα στηρίζεται – μεταξύ άλλων – και στον πληθωρισμό. Σε κάθε περίπτωση, για τον υπολογισμό του φόρου υπεραξίας θα λαμβάνεται υπόψη η αναγραφόμενη αξία στο συμβόλαιο.
3 «Παγωμένος» ήταν μέχρι και τις αρχές της εβδομάδας και ο αγροτικός κόσμος της χώρας. Ο νόμος λέει ότι όλοι θα πρέπει να τηρούν βιβλία εσόδων – εξόδων. Η πρώτη απόφαση όριζε ότι τα βιβλία θα τα τηρούν όσοι έχουν έσοδα άνω των 10.000 ευρώ. Εκδόθηκε διορθωτική απόφαση και το όριο ανέβηκε στα 15.000 ευρώ. Όμως, ακόμη δεν έχουν αντιμετωπιστεί όλα τα ζητήματα, καθώς δεν έχει αποσαφηνιστεί τι θα πρέπει να κάνουν αυτοί που έχουν έσοδα άνω των 15.000 ευρώ και εισπράξεις από επιδοτήσεις που υπερβαίνουν τα 5.000 ευρώ.
Είναι βέβαιο ότι οι αγρότες αυτοί – που είναι και οι περισσότεροι – θα πρέπει να ενταχθούν στο κανονικό καθεστώς του ΦΠΑ. Οι ανακοινώσεις του Μεγάρου Μαξίμου έκαναν λόγο για κατάργηση της υποχρέωσης τήρησης των βιβλίων και γι’ αυτούς τους αγρότες. Ωστόσο, η υποχρέωση συγκέντρωσης των παραστατικών θα παραμείνει. Πώς ακριβώς θα λειτουργήσει ένα σύστημα το οποίο θα επιβάλλει τη συγκέντρωση παραστατικών, αλλά θα απαλλάσσει από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων, μόνο οι σύμβουλοι του υπουργείου Οικονομικών μπορεί να το γνωρίζουν αυτή τη στιγμή.
4 Για τη συλλογή των αποδείξεων έχει περάσει νόμος που ορίζει ότι θα πρέπει να μαζεύουμε αποδείξεις μέχρι το όριο του 10% του εισοδήματός μας, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να πληρώσουμε φόρο που αντιστοιχεί στο 22% επί της αξίας των αποδείξεων που δεν θα συλλέξουμε. Με… non paper πληροφορηθήκαμε ότι οι αποδείξεις των σούπερ μάρκετ θα «μετράνε» μισές. Σε τι εξυπηρετεί αυτό το σύστημα; Μόνο επικοινωνιακό χαρακτήρα έχει, ενώ προκαλεί και τεράστιο γραφειοκρατικό κόστος.
5 Τελειώνει ο Φεβρουάριος και ακόμη δεν έχει εκδοθεί η απόφαση που θα ορίζει με ποιον τρόπο θα γίνεται η παρακράτηση φόρου από τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Η μεγάλη αλλαγή για τους συνταξιούχους (η παρακράτηση φόρου να γίνεται στο άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων) σκοπίμως αναβάλλεται για τον Ιούλιο, για προφανείς πολιτικούς λόγους.
Ωστόσο τα λογιστήρια αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα, ειδικά με τις αμοιβές των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά και άλλων επαγγελμάτων. Το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να ξεκαθαρίσει ποια επαγγέλματα χαρακτηρίζονται τεχνικά ή συμβουλευτικά για να προκύψει πού θα γίνεται παρακράτηση και πού όχι. Το ζήτημα δεν μπορεί να επιλυθεί έτσι απλά και παραπέμπεται και αυτό στη Βουλή για να επιλυθεί με αλλαγή του σχετικού νόμου.
6 Ο νόμος ορίζει ότι μια δαπάνη άνω των 500 ευρώ, προκειμένου να χαρακτηριστεί επαγγελματική και να αφαιρεθεί από τα ακαθάριστα έσοδα, πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσω τράπεζας. Ακόμη δεν έχει βγει η απόφαση προκειμένου να ξεκαθαριστεί ποιες δαπάνες ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Για παράδειγμα, είναι μέσα η μισθοδοσία; «Όχι» λέει δημόσια ο γ.γ. του υπουργείου Οικονομικών. Χαρτί, απόφαση ή εγκύκλιος δεν υπήρχε μέχρι και χθες. Παρ’ όλα αυτά, τα λογιστήρια έχουν κάνει ήδη εκατομμύρια συναλλαγές από τις αρχές του χρόνου άνευ… διευκρινίσεων.
7 Μηνιαίες καταστάσεις τιμολογίων. Βάσει απόφασης, το μέτρο πρέπει να ισχύσει υποχρεωτικά από τον Μάρτιο, δηλαδή σε λιγότερο από έναν μήνα. Υπάρχει εξαγγελία για διόρθωση της απόφασης η οποία πρέπει να γίνει πράξη. Χωρίς να έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση, την προηγούμενη Τρίτη, η Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων δημοσίευσε απάντηση, η οποία ορίζει ότι τα τιμολόγια ειδικά για το 2014 θα υποβάλλονται – από το πρώτο ευρώ – ανά τρίμηνο. Για το πρώτο τρίμηνο θα πρέπει να κατατεθούν (ηλεκτρονικά) μέχρι το τέλος Μαΐου και μετά μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα που ακολουθεί τη συμπλήρωση του τριμήνου.
8 Τα πρόστιμα πρέπει να επιβληθούν σε όσους δεν έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα δηλώσεις που αφορούν υποχρεώσεις του 2014, καθώς ο νόμος είναι ενεργός. Υποτίθεται ότι το νέο νομοσχέδιο που θα έρθει στη Βουλή θα μειώνει αυτά τα πρόστιμα. Θα έχουμε λοιπόν επιχειρήσεις που θα τιμωρηθούν με διαφορετικά πρόστιμα επειδή υπέπεσαν στην ίδια παράβαση με διαφορά ολίγων ημερών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα νέα πρόστιμα θα ισχύσουν αναδρομικά από τις αρχές Ιανουαρίου.
9 Για τις εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες υποτίθεται ότι πρέπει να επιβληθεί φόρος υπεραξίας κατά την πώληση μετοχών με κέρδος. Αλαλούμ και εκεί, διότι δεν έχει βρεθεί τρόπος να εφαρμοστεί πρακτικά το μέτρο. Θα αλλάξει και αυτό με τον νέο νόμο… 

L1

Δεν υπάρχουν σχόλια :

petrosdiver

Προς ενημέρωσή σας, να δηλώσω ότι οι απόψεις των συντακτών του ιστολογίου, δεν συμπίπτουν αναγκαστικά με το περιεχόμενο των άρθρων που αναρτούνται. Η παρούσα ιστοσελίδα ακολουθεί απαρέγγλειτα τον Κώδικα δεοντολογίας των Blogger (ΕΔΩ). Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το petrosdiver ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει. Επίσης διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια. Σας ευχαριστώ για την επίσκεψη και ελπίζω να ωφεληθήκατε από αυτό που διαβάσατε.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...